• فروشگاه اینترنتی چیست ؟

تعریف فروشگاه اینترنتی ، فروشگاه اینترنتی به سایت هایی گفته میشود که مجموعه ای از اطلاعات محصولات را برای کاربران نمایش داده و با استفاده از اتوماسیون های برنامه نویسی امکان خرید و سفارش کالا را به مشتری می دهد. در فروشگاه اینترنتی هر کالایی می تواند برای فروش باشد و اینطور نیست که حتما باید کالای فیزیکی فروخت بلکه می توانید کالا و خدمات نیز بفروشید. در فروشگاه اینترنتی باید قادر باشید که با کلیک بر روی محصولات نمایش داده شده در فروشگاه اینترنتی بتوانید ویژگی های محصولات را مشاهده کنید.

• سبد خرید چیست

وقتی که محصولاتی برای خرید در فروشگاه اینترنتی انتخاب می کنید این محصولات به سبد خرید شما منتقل می شود و احتمالا براتون باید جذاب باشد که سبد خرید چیست. سبد  خرید به انگلیسی Cart نامیده می شود . که یک ویژگی نرم افزاری است که در تمام فروشگاههای اینترنتی وجود دارد .سبد خرید در فروشگاه اینترنتی تفاوتی با سبد خرید در فروشگاه های واقعی وجود ندارد همانطور که شما هنگام خرید از فروشگاههای واقعی محصولات انتخابی را به سبد خرید خود منتقل می کنید در فروشگاه اینترنتی نیز روال به این صورت است. یعنی شما قادر خواهید بود  هر محصول انتخابی را  به سبد خرید تون اضافه کنید و و در زمانی که تمام کالاهای مورد نیاز خود را انتخاب کردید، می توانید همه آنها را در سبد خرید خود مشاهده رده و علاوه بر آن آنها را نیز ویرایش کندو بعد از زدن دکمه تایید فرآیند سفارش خود را تکمیل کند . نحوه کار کردن با سبد خرید در فروشگاه اینترنتی کاری پیچیده نیست  به صورت استاندارد در کنار اطلاعات محصولات و  دکمه ای با نام  « افزودن به سبد خرید »  وجود دارد. اضافه کردن به سبد خرید به انگلیسی « Add to cart » نامیده می شود که هنگام کلیک بر روی این دکمه محصول مورد نظر شما به سبد خریدتان اضافه می شود .

• فروشگاه اینترنتی و انواع آن 


با توجه به نوع محصولی که فروشگاههای اینترنتی ارائه می دهند. فروشگاههای اینترنتی را می توان به دو دسته تقسیم کرد.

• فروشگاه های کالا فیزیکی ( Tangible shop )

Tangible در لغت به معنای قابل لمس است. و Tangible shop به فروشگاههایی گفته می شود که کالای فیزیکی را می فروشند. یعنی کالاها و محصولات آنها کاملا قابل لمس است. مانند لباس ، عطر، گوشی موبایل و... فرایند اینگونه فروشگاهها به این صورت است که بعد از ثبت سفارش در سایت محصول مورد نظر برای خریدار ارسال می شود.

• فروشگاه های دیجیتالی یا همانDigital shop

این کلمه با فروشگاه کالای دیجیتال کاملا متفاوت است . این نوع فروشگاه به فروشگاههای دانلودی اشاره دارد که شما در ازای پرداخت هزینه کالای فیزیکی دریافت نمی کنید بلکه برای مثال فایلی را دانلود می کنید. که می تواند کتاب ، موسیقی ، فیلم و... باشد.
به این نوع فروشگاهها Download shop یا « فروشگاه محصولات مجازی » هم گفته می شود . اینگونه فروشگاههای فقط خدمات قابل دانلود ارائه می دهند .  فروشگاه های دیجیتال به این صورت کار میکنن که شما محصول یا محصولات مورد نظر تون رو به سبد خرید اضافه میکنید و بعد از پرداخت اینترنتی لینک دانلود در پنل پروفایل شما در فروشگاه و یا ایمیلتان ارسال می شود.

•  پرداخت هزینه در فروشگاه های اینترنتی


در فروشگاه های اینترنتی به صورت معمول چند روش پرداخت وجود دارد. که محبوب ترین آنها پرداخت در محل و پرداخت آنلاین است.
روش پرداخت در محل cod
واژه COD مخفف عبارت Cash On Delivery است و به معنی پرداخت هنگام تحویل کالا است .بیشتر افراد هنگام خرید اولیه خود از فروشگاه اینترنتی این روش را برای پرداخت هزینه های خود انتخاب می کنند زیرا احتمال کلاهبرداری در این روش به مراتب نسبت به روش ههای دیگر کمتر است . در این روش بعد ثبت سفارش ۹ کنید . 

•  پرداخت اینترنتی یا پرداخت آنلاین

در این روش بعد از تایید نهایی سفارش مورد نظرتان به درگاههای پرداخت بانکی هدایت می شود و بعد از پرداخت هزینه و تاییدیه مالی از سوی سایت کالای مورد نظر برای شما ارسال می شود . در فروشگاههایی که کالای فیزیکی ارائه نمی دهند تنها این روش برای پرداخت هزینه مناسب است و دیگر روش های مناسب این نوع فروشگاهها نیست. اما در انواع دیگر فروشگاهها شما می توانید انتخاب کنید که هزینه خود را به چه شکلی پرداخت می کنید. البته از نظر فروشگاه پرداخت آنلاین به مراتب خیلی بهتر از پرداخت در محل است . اما اگر بار اول است که خرید می کنید و هنوز به فروشگاه مورد نظر خود اطمینان ندارید خیلی بهتر است که روش پرداخت در محل را انتخاب کنید.

 

 

 

 

 

 

 

مزایای خرید و فروش انلاین


1. راحتی باورنکردنی در یک فروشگاه اینترنتی:

در مقایسه با یک فروشگاه سنتی که فقط در ساعات مشخصی می توانید از آن خرید کنید، خرید آنلاین، یعنی هر زمان از روز و شب که قصد خرید داشتید، به راحتی به یک فروشگاه یا سایت فروشگاهی مراجعه کنید، چرخی بزنید، انتخاب کنید و بعد هم به راحتی خرید کنید.این برای مادرانی که فرزند شیرخوار دارند، زنان باردار، در شرایط نامساعد هوا و همچنین برای کسانی که محدودیت زمان دارند یک گزینه ایده آل به حساب می آید. به همین دلیل است که استفاده از یک فروشگاه ساز آنلاین، بسیار مورد استقبال صنایع مختلف واقع شده است.

درخواست اطلاعات کامل نرم افزار

2. مقایسه قیمت ها:

به راحتی می توانید از یک فروشگاه آنلاین به فروشگاه آنلاین دیگر، بروید، چرخی بزنید، قیمت ها را مقایسه کنید و جنس مورد نیاز خود را انتخاب کنید.  برای اینکار حتی می توانید از نرم افزار فروشگاه ساز آنلاین، یا سایر نرم افزارهای مربوطه که برای مقایسه قیمتها تولید شده اند هم استفاده کنید. معمولا فروشگاه های اینترنتی برای حفظ مشتری های خود، تخفیف های خوبی در شرایط و مناسبت ها در نظر می گیرند. با عضویت در خبرنامه های این فروشگاه ها می توانید از تخفیف های ویژه اطلاع پیدا کنید. پیاده سازی تمام این موارد با ساخت فروشگاه اینترنتی مورد پسند مشتریان بالقوه ارتباط مستقیم دارد.

3. حضور در اینترنت، تصویر بهتری از شرکت‌تان ارائه می‌دهد

فقط همین دلیل می‌تواند برای راه‌اندازی یک وب‌سایت جدید و شروع فروش اینترنتی کافی باشد. بدون داشتن وب‌سایت، وبلاگ یا هر نوع حضور اینترنتی، مشتریان نمی‌توانند متوجه شوند شما چقدر در کارتان جدی هستید. امروزه، شرکت‌های کوچک و بزرگ در هر صنعتی که باشند، سعی می‌کنند حضور پُررنگی در اینترنت داشته باشند.

4. انتخاب بی محدودیت:

فضای یک فروشگاه سنتی، هر چه قدر هم که وسیع باشد، محدود است. بنابراین تعداد محصولات محدود است، اما در یک فروشگاه اینترنتی، انتخاب های زیادی وجود دارد. حتی اگر شما محصول مورد نظر خود را در یک فروشگاه پیدا نکردید، به راحتی می توانید با یک کلیک به فروشگاه دیگری سر بزنید.

5. دسترسی به نظرات مصرف کننده ها:

شما می توانید به راحتی در بخش نظرات، توضیحات سایر مصرف کننده ها و مشتری ها را در مورد یک محصول بخوانید و آگاهانه تصمیم گیری کنید.

6. صرفه جویی در زمان:

با خرید از یک فروشگاه اینترنتی شما مجبور نیستید زمان زیادی را در ترافیک و شلوغی شهر سپری کنید، بلکه بدون هیچ اتلاف وقتی، در کمترین زمان ممکن مایجتاج خود را تهیه می کنید. البته در امان ماندن از آلودگی هوا را هم به لیست اضافه کنید.

.

7. دسترسی به خدمات شرکت شما ۲۴ ساعته می‌شود

با اینکه خیلی از فروشگاه‌ها، پمپ‌بنزین‌ها و بیمارستان‌ها خدمات ۲۴ ساعته ارائه می‌دهند، اما این کار برای خیلی از کسب‌و‌کارها غیرممکن است. البته، بهتر است بگوییم این کار بدون اینترنت غیرممکن است. یکی از مهم‌ترین مزایای فروشگاه اینترنتی این است که این امکان را برای مشتریان فراهم می‌آورد که هر زمانی از شبانه‌روز و در هر مکانی، سفارش‌های خود را ثبت کنند. تصور کنید این امر چقدر می‌تواند برای کسب‌و‌کار شما سوددهی داشته باشد.

8. می‌توانید خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهید

اینترنت به شما این امکان را می‌دهد تا به سؤالات مشتریان پاسخ دهید، وبینارهایی برای فروش یا تبلیغات برگزار کرده و به مشکلات مشتریان رسیدگی کنید. همه‌ی این کارها بدون اتلاف وقت انجام می‌شوند. فقط کافی است یک بار ویدئویی یا لیستی از سؤالات رایج تهیه کنید و سال‌ها مشتریان‌تان را برای دریافت پاسخ‌شان به صفحه‌ی مربوط به آنها ارجاع دهید. با این کار، نه تنها در وقت خود صرفه‌جویی می‌کنید بلکه خدمات بهتری نیز به مشتریان ارائه می‌دهید. مشتریان معمولا دنبال اطلاعات خاصی می‌گردند. معمولا اطلاعاتی که برای آنها مهم است به دو دسته تقسیم می‌شود:

• اطلاعاتی برای تصمیم‌گیری قبل از خرید

• حل مشکلی که در هنگام فرایند خرید بروز می‌کند

شما می‌توانید با ایجاد وب‌سایت، تمامی اطلاعاتی را که مشتریان به آن نیاز دارند، درست موقعی که به آن نیاز دارند در اختیارشان بگذارید. این یعنی تماس‌های تلفنی برای حل مشکلات کمتر می‌شوند و فروش افزایش پیدا می‌کند.

9. برای راه‌اندازی استارتاپ، هزینه‌ی کمتری لازم دارید

یکی از مزایای فروشگاه اینترنتی، کم بودن هزینه‌‌ی ساخت آن است. راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی کار پیچیده و پرهزینه ای نیست. نیازی به خرید ملک، خودرو و لوازم اداری نیست و فقط به تعداد محدودی کارمند احتیاج دارید. فقط کافی است سایت‌ فروشگاهی خود را آماده کرده و کسب‌و‌کارتان را به فضای آنلاین منتقل کنید. اگر قبلا شرکتی سنتی داشته‌اید، این تغییر می‌تواند خیلی راحت‌تر انجام شود. شما به فروش همان محصولات قبلی که به اندازه‌ی کافی هم از آن در اختیار دارید، ادامه می‌دهید و اینترنتی شدن فقط باعثِ افزایش تعداد مشتریان‌ شما می‌شود.

10. در فروشگاه اینترنتی تمام فاصله‌ها از بین می روند

 


یکی دیگر از مزایای طراحی فروشگاه اینترنتی این است که فاصله‌‌ها را از میان برمی‌دارد. فاصله‌ی مشتریان تا فروشگاه شما فقط به اندازه‌ی یک کلیک است. از طریق اینترنت شما می‌توانید با مشتریان در تماس باشید، به سؤالات آنها پاسخ دهید و مشکلات‌شان را حل کنید. از همه مهم‌تر اینکه، می‌توانید سفارش‌ها و پرداخت‌ها را مستقیما دریافت کنید.

11. می‌توانید در هر مکانی که دوست دارید، کار کنید

دوست ندارید زمستان در هوای سرد یا به خاطر آلودگی هوا از خانه خارج شوید؟ آیا از گرما و رطوبت در شهر خود کلافه شده‌اید؟ کسب‌و‌کار اینترنتی شما را از قید‌و‌بند مکان آزاد می‌کند و این امکان را برای‌‌تان فراهم می‌آورد که هر جا راحت هستید کار کنید. تا زمانی که ارتباط اینترنتیِ خوبی دارید، می‌توانید هر جایی از دنیا که دوست دارید زندگی کرده و کسب‌و‌کارتان را مدیریت کنید. خیلی از مردم در یک قاره زندگی می‌کنند ولی انبار کالاهایشان در قاره‌ی دیگری است. یکی از مهمترین مزایای فروشگاه اینترنتی این است که به شما اجازه می‌دهد کسب‌و‌کارتان را با سبکِ زندگی‌تان هماهنگ کنید و نه برعکس. البته استثناهایی هم وجود دارند. بعضی از افراد مانند جراحان، معمارها و نقاش‌ها حتما برای انجام شغل‌شان به مکان خاصی نیاز دارند.

12. هزینه‌های عملیاتی شرکت‌تان کاهش می‌یابد

 

 

فقط انجام یک کار ساده می‌تواند هزینه‌ها را به شدت کاهش دهد. به‌عنوان مثال، ثبت آنلاین سفارشات باعث می‌شود دیگر نیازی به کارکنان بخش خدمات مشتریان نداشته باشید. فروش آنلاین این امکان را فراهم می‌آورد که هم سفارش‌ها و هم پرداخت‌ها را اینترنتی انجام دهید. با این کار از تعداد کارکنان و در نتیجه هزینه‌های اداری و دفتری کاسته می‌شود.

به جز ثبت سفارش‌ها و پرداخت‌ها، بقیه‌ی فعالیت‌های تجاری‌تان را نیز می‌‌توانید به صورت اینترنتی مدیریت کنید. از این فعالیت‌‌ها می‌توان به پرداخت صورت‌حساب‌ها و قبوض، ردیابیِ سفارشات و فرستادن کالاها نام برد. از دیگر کاربردهای اینترنت، پاسخ‌دهی سریع و آسان به سؤالات و مشکلات مشتریان از طریق سؤالات رایج و انجمن‌های آنلاین است.

13. می‌توانید بازار جهانی را هدف بگیرید

شرکت‌ها و فروشگاه‌های سنتی فقط می‌توانند پذیرای تعداد محدودی مشتری در زمان‌های خاصی باشند، بگذریم از اینکه خیلی از افراد اصلا خیلی از این شرکت‌ها را نمی‌شناسند و از وجودشان بی‌اطلاع هستند. با داشتن یک سایت فروشگاهی مناسب و خوب، در هر لحظه صدها و حتی هزاران نفر می‌توانند از فروشگاه اینترنتی شما بازدید کنند. تصور کنید اگر بتوانید کالاها و خدمات خود را به تعداد نامحدودی از افراد مشتاق معرفی کنید، تجارت شما می‌تواند چقدر رونق بگیرد!

البته توانایی برخوردار بودن از هزاران بازدیدکننده تفاوت زیادی با داشتن هزاران بازدید کننده دارد. برای برخوردار شدن از مزایای تجارت الکترونیکی و فروشگاه اینترنتی، باید همان کارهایی را انجام دهید که شرکت‌های سنتی انجام می‌‌دهند: بازاریابی و تبلیغات. باید بیاموزید چطور می‌توانید ترافیک وب‌سایتِ فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهید. یکی از روش‌های مؤثر و کم‌هزینه در این راه، استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای معرفی و تبلیغ وب‌سایت‌تان است.

13. سرعت پاسخ‌دهی شرکت افزایش می‌یابد

یکی از مزایای فروشگاه اینترنتی این است که به شما اجازه می‌دهد به سفارش‌های خرید، پیشنهادات و دیگر نیازهای مشتریان به سرعت و در لحظه پاسخ دهید. فروشگاه‌های اینترنتی سفارش‌های مشتریان را ثبت و تأیید می‌کنند. در فروشگاه‌ها یا شرکت‌های سنتی، ثبت سفارش‌ها معمولا از طریق تماس تلفنی انجام می‌گیرد و روند ثبت و پیگیری آن توسط کارمندان انجام می‌شود. بسته به میزان کارهای روزانه‌ی کارکنان، رسیدگی به سفارش ممکن است روزها طول بکشد. اما فروشگاه‌های اینترنتی با داشتن یک اپلیکیشن مناسب به شما این امکان را می‌دهند که نه تنها سفارش‌‌ها، بلکه موجودی انبار، تعداد فروش روزانه و هر چیز دیگری را که لازم دارید، به سرعت چک کنید. پاسخ‌دهی سریع به نیازهای مشتریان، برای آنها رضایت به همراه دارد و برای شما کار اداری کمتر.

14. آنالیز دقت بازدید کنندگان

یکی از مهمترین تفاوت یک فروشگاه سنتی با فروشگاه اینترنتی را در اندازه گیری دقیق آمار مراجعه کنندگان به سایت شما است.

 در بازاریابی اینترنتی با ابزارهای مانند گوگل انالیتکس و.. میتوانید امار دقیقی از نحوه بازدید کاربران را رصد کنید و متناسب با آن تصمیمات اجرایی جهت تبدیل هر چه بیشتر بازدیدکنندگان به مشتری را اتخاذ نمایید.

 

 

معایب یک فروشگاه اینترنتی

1. در سایت فروشگاه اینترنتی امکان امتحان کردن ندارید:

اگر قصد خرید لباس و کفش داشته باشید، مسلما ترجیح می دهید قبل از خرید، آن را امتحان کنید تا مطمئن شوید، سایز آن مناسب شماست، یا حتی شاید بخواهید جنس آن را از نزدیک بررسی کنید. البته برخی از فروشگاه ها، اطلاعات کاملی در مورد سایز و جنس به شما ارائه می دهند تا راحت تر خرید کنید.

2. در فروشگاه اینترنتی سوال فوری بصورت گفتار نداریم:

گاهی نیاز دارید در همان لحظه در مورد محصول سوالی بپرسید، در یک فروشگاه سنتی شما به راحتی می توانید در همان لحظه از فروشنده اطلاعات لازم را دریافت کنید اما معمولا در فروشگاه های اینترنتی باید حداقل 24 ساعت منتظر بمانید تا پاسختان داده شود. البته برخی از فروشندگان تیزهوش در دنیای اینترنت، امکان چت فوری هم در اختیار خریداران آنلاین قرار می دهند.

3. حریم خصوصی و امنیت در فروشگاه و کسب و کار اینترنتی :

ومعمولا موقع خریدهای آنلاین از فروشگاه اینترنتی، نگرانی هایی در مورد امنیت و حفظ حریم خصوصی وجود دارد. البته در این زمینه با انجام اقدامات احتیاطی، می توانید خریدی امن و بی دردسر داشته باشید. البته در این مورد حتما به نماد الکترونیک ENAMD  در سایت فروشنده دقت لازم را داشته باشید. برای کسب اطلاعات کامل در خصوص ای نماد می توانید به مقاله نقش ای نماد در جلب اعتماد مشتریان نرم افزار فروشگاه آنلاین مراجعه نمایید.

ارتباط با ما:

حمیدرضا باصفا :۰۹۱۳۰۲۶۷۲۲۹