با توجه به این‌که هیچ توضیح و توجیه مختصری در خصوصِ چیستیِ توسعه‌ کسب و کار وجود ندارد که جامع باشد، بنابراین من بر آن شدم تا عناضر گوناگون مربوط به توسعه‌ کسب و کار را با هم ترکیب کرده و در یک چارچوب جامع قرار دهم. و در نهایت موفق شدم.

توسعه‌ کسب و کار خلق ارزش های دراز مدت برای یک سازمان است که از مشتریان، بازارها و روابط سازمان به دست می‌آید.

این تعریف ساده و ظریف است، اما این تعریف به گونه‌ای است که شما را در حالت انتظار قرار می‌دهد. گویی که شما منتظر ادامه‌ی آن باقی می‌مانید. در بطن این تعریف، نکته‌ای وجود دارد. بر اساس این تعریف، توسعه‌ کسب و کار، تمامِ آن چیزی است که شما از این نیروها به دست می‌آورید و آن‌ها را با هم ترکیب می‌کنید تا فرصت‌هایی برای رشد خلق شوند. اما هر قضیه‌ای نیاز به اثبات دارد، اثباتی مناسب و درست. بنابراین اجازه دهید تا این عبارت را کمی بیشتر بشکافیم:

ارزش در دراز‌ مدت


منظور من از “ارزش در دراز مدت” چیست؟ در ساده‌ترین شکل، “ارزش” یعنی پول اعم از نقدی و اعتباری، خون جاری در کسب و کار (اما ارزش می‌تواند همچنین دسترسی، برند و اعتبار، یا هر چیزی دیگر باشد که شرکت برای به دست آوردن آن تلاش می‌کند تا بتواند رشد کند). راه‌های زیادی هم وجود دارند که برای شما و شرکت شما به یک‌باره، ارزش ایجاد می‌نمایند. اما توسعه‌ کسب و کار این نیست که خیلی سریع ثروتمند شوید. توسعه‌ کسب و کار یک تاکتیکِ مبنی بر من-بُردم-تو-باختی نیست. اگر ارزش در کسب و کار به سرعت ایجاد شود و با همین سرعتی که امروز به وجود آمده است، از بین می رود و ارزشی به حساب نخواهد آمد. باید فرصت‌هایی در کسب و کار خلق شوند که همیشگی بوده و دریچه‌هایی به روی کسب و کار باز شود تا همواره ارزش در آن به شکل نامحدود، جریان داشته باشد. باید به توسعه‌ کسب و کار به عنوان ابزاری برای خلق ارزش در دراز مدت بنگرید. این تنها نگرش صحیح است که باعث می‌شود موفق شوید و سازمان شما همواره در حال رشد باقی بماند.

 

 

 

 

 

 

اغلب می شنویم که کلمات مارکتینگ و توسعه کسب و کار (Marketing and Business Development) به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. اگر به دنبال کار بیشتری هستید، هر فعالیتی که برای رسیدن به این هدف انجام می دهید را می توان “توسعه کسب و کار” نامید. آیا این درست است؟ شاید. این طرز تفکر کمی گیج کننده است و به سرعت می تواند به انتظارات برآورده نشده ای منجر شود. اگر فکر می کنید که در مارکتینگ و توسعه کسب و کار به پشتیبانی نیاز دارید، ابتدا باید تفاوت ها و هم پوشانی های این دو را درک کنید.

مارکتینگ چیست؟ کار مارکتینگ این است که عوامل اصلی که شما را از دیگران متمایز می کنند را تشخیص بدهد، پیام شما را توسعه داده و برای شما جایگاهی در بازار ایجاد کند. به این موارد فکر کنید: تبلیغات، ترویج در رویدادها، محتوای وبسایت و ایجاد رهبری فکری از طریق روابط عمومی؛ این ها همگی بخشی از راهبردهای مارکتینگ هستند (دست کم قرابت نزدیکی با مارکتینگ دارند).

توسعه کسب و کار چیست؟ کار اصلی توسعه کسب و کار، ایجاد ارتباط است. توسعه کسب و کار، بر پایه برندی که از طریق فعالیت های مارکتینگ خود به وجود آورده اید، مخاطبان را به محصولات یا خدمات شما متصل می کند. توسعه کسب و کار به دنبال مشتریان احتمالی می رود (رویدادهای شبکه سازی را در نظر بگیرید)، مشتریان راغب (lead) را تعیین می کند و سپس آن ها را به مشتری تبدیل می کند. توسعه کسب و کار تماماً با ایجاد رابطه سروکار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در اینجا پنج راه وجود دارد که به رشد کسب و کار شما کمک می کند.

1-محصولی جدید تولید کنید

بهترین روش برای توسعه کسب و کار تولید محصولی جدید است و شعار شما در این مرحله می تواند این باشد که اگر این کار شرایط را بهتر نکند بدتر نخواهد کرد. این به آن معنانیست که شما باید تولید محصولات پر فروش خود را متوقف کنید اما تولید محصولی جدید، خود می تواند توجه بسیاری از مشتریان را نسبت به کار شما تغییر دهد. در صورتی که تولید محصول جدید موفقیت آمیز بود در ادامه می توانید محصولات بیشتری را تولید کرده و با استفاده از این روش کار خود را بیشتر و بیشتر توسعه دهید.

2- با کسب و کار دیگری وارد مشارکت کاری شوید

یکی از بهترین روش های توسعه یک کسب و کار کوچک مشارکت در برخی کارها می باشد. در صورتی که این شراکت را با خرده فروشان مستقل دیگر ایجاد نمایید هر کدام از طرفین نتیجه بسیار خوبی دریافت خواهند کرد. برای مثال یک آرایشگر و یک کافی شاپ می توانند با یکدیگر به خوبی همکاری کرده و در ادامه مشتریان می توانند به طور همزمان از هر دو بخش سرویس ارائه شده استفاده کنند.

3- زمانی را برای ورود به فضای آنلاین صرف کنید

بسیاری از کسب و کارهای کوچک در اولین سال تاسیس خود، برای حضور فیزیکی در بازار زمان بیشتری نسبت به حضور در فضای مجازی اختصاص می دهند. در شرایط کنونی هر کسب و کار کوچک با ورود به دنیای مجازی شانس بیشتری برای رشد برخوردار می باشد. با پرداخت مبلغی اندک، با استفاده از سرویس های یک شرکت وب سایت خود را راه اندازی کنید و تا حد امکان با استفاده از استراتژی های بازاریابی سعی کنید فضایی مطلوب و دوستانه را برای ارتباط مجازی خود با مخاطبان کاری خود ایجاد نمایید.

4- در برخی حوزه ها سرمایه گذاری کنید

اگر شما به دنبال توسعه کار خود هستید ابتدا باید سطح سرویس دهی را افزایش دهید. برای نمونه یکی از حوزه های مورد نظر در اینجا کار بر روی زمان تحویل و گسترش دسترسی به مکانهای دیگر است. برای مثال برخی از شرکت ها تصمیم می گیرند تا شرایطی را برای تحویل کالا در کوتاه ترین زمان در سراسر کشور فراهم کنند و این موضوع خود بخشی از برنامه توسعه آنها می باشد. برای مثال شما با مشورت با یک شرکت موفق ، می توانید بهترین روش های کاری در این زمینه را بررسی کنید.

5- از تکنولوژی به نفع خود استفاده کنید

راه های بسیاری وجود دارد که شما با استفاده از آن می توانید کسب و کار خود را توسعه دهید. برای فروشگاه خود یک سایت تهیه کنید تا مشتریان شما بتوانند به صورت آنلاین محصولات خود را به سادگی سفارش دهند. در ادامه دیگر لازم نیست که آنها برای ارائه لیست خرید به شما ایمیل داده و یا آن را به شما پست کنند. با اینکار شما مشکل فاصله و زمان را به حداقل می رسانید.